De nieuwe mentormethode voor jongeren tussen 11 en 16 jaar.

De nieuwe mentormethode voor jongeren tussen 11 en 16 jaar.
Voor ISK, PO groep 8, VO brugklas en speciaal onderwijs.

Wat is een trots wereldburger?

* Een trots wereldburger toont respect voor andermans ideeën en achtergrond.
* Een trots wereldburger toont empathie.
* Een trots wereldburger is niet bang om zijn eigen pijn te delen met anderen.
* Een trots wereldburger voelt zich verantwoordelijk voor zijn omgeving.
* Een trots wereldburger heeft lief.

zaterdag 12 december 2009

Levensverhalen delen.

Op school moeten we bewust ruimte blijven maken voor elkaars verhalen. Ik heb daar een mentor methode voor ontwikkeld. "Ik ben een wereldburger" In een mooi vormgegeven, losbladige klapper vertellen de jongeren hun levensverhaal. Elke bladzijde heeft een ander onderwerp zoals: "mijn creatieve kant", "mijn gewoontes", "mijn school", mijn vaders familie", "mijn geboorteland". Ook nemen ze een duik in hun eigen verleden en verzamelen ze verhalen en foto's van zichzelf en de familie vanaf dat ze klein waren. Alle ervaringen, positief en negatief, krijgen een plekje in deze klapper. Er is geen oordeel. Levenservaringen worden gedeeld en spontaan besproken met leeftijdsgenootjes en de mentor of groepsleerkracht in de klas, terwijl ze aan het werk zijn. Ieder op zijn eigen bladzijde en op zijn eigen manier. Zo ontdekken ze hun identiteit en die van de anderen. De mentor heeft nu een instrument om de kinderen in de klas meer persoonlijk te leren kennen, om actief belangstelling te tonen en te luisteren en vooral om eventuele problematiek te signaleren. Je kunt er direct mee aan de slag. Zet een muziekje op, maak een bak met plaatjes, stickers, glitterlijm, gelpennen en mooi papier voor het decoreren van de foto's en knipsels en laat verder maar gebeuren. Ben vooral niet bang om ook je eigen verhaal te delen. Goed voorbeeld doet goed volgen! :) De voorgestructureerde werkbladen zijn geschreven in heel eenvoudig Nederlands. Zo is de mentormethode toegankelijk voor 11 tot 16 jarigen van allerlei pluimage en achtergrond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten